Ελένη Κολτσίδα

- Ψυχολόγος, Σύμβουλος Προσωποκεντρικής Προσέγγισης -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οδηγός αυτοβοήθειας για ανθρώπους που έχουν υποστεί κάποια τραυματική εμπειρία και συμβουλές για συγγενείς και φίλους..

Οι τραυματικές εμπειρίες επηρεάζουν πολύ βαθιά τη ζωή των ανθρώπων οι οποίοι συχνά νιώθουν αδύναμοι και ευάλωτοι για ένα μεγάλο διάστημα μετά από μία σημαντική εμπειρία. Ωστόσο, είναι δυνατόν να ξεπεραστεί ο πόνος και το αίσθημα της απόγνωσης. Αυτό δεν σημαίνει ότι το άτομο θα γυρίσει στην κατάσταση που βρισκόταν πριν ή ότι θα μείνει τελικά ανεπηρέαστο. Όπως τόνισα και στο προηγούμενο άρθρο, μεγάλες αλλαγές συμβαίνουν στη ζωή μας μετά από ένα σημαντικό γεγονός και πολλές φορές είναι ευεργετικές για τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τη ζωή και τους άλλους γύρω μας, δίνοντας τους νέο νόημα.

Αντιθέτως, είναι φυσιολογικό να νιώθουμε έντονα συναισθήματα, όπως άγχος ή αναστάτωση όταν αναμνήσεις έρχονται από μία εμπειρία τραυματική, όμως αυτό μπορεί να γίνει καλύτερα διαχειρήσιμο από εμάς και να συμβαίνει με λιγότερη συχνότητα.

Το άρθρο προτείνει έναν οδηγό αυτοβοήθειας για ανθρώπους που υποφέρουν από έντονο άγχος μετά από μία τραυματική εμπειρία και όχι μόνο, ή από χρόνιο πόνο, ώστε να μπορέσουν να αποκτήσουν περισσότερο έλεγχο της δύσκολης κατάστασης που αντιμετωπίζουν. Να σημειώσω ότι αυτές οι «συμβουλές» δεν αντικαθιστούν την θεραπεία που μπορεί να προσφέρει ένας ψυχοθεραπευτής ή κάποιος ειδικός ψυχικής υγείας γιατί πρόκειται για θέματα πολύ ευαίσθητα τα οποία εγείρουν ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης και η «επούλωση» των τραυμάτων είναι συχνά μία μακροχρόνια διαδικασία. Επίσης, δεν είναι απαραίτητο να βρίσκετε βοηθητικές όλες τις παρακάτω προτάσεις καθώς μπορεί μία να μην ταιριάζει σε έναν άνθρωπο τη στιγμή που σε κάποιον άλλο θα αποδειχθεί πολύ χρήσιμη.

Συνηθίζεται άνθρωποι με έντονα συναισθήματα όπως άγχος, θλίψη, απογοήτευση να δυσκολεύονται να διεκπεραιώσουν καθημερινές δραστηριότητες, όπως δουλειά, εργασίες στο σπίτι, κοινωνικές συναναστροφές.

•Καταρχήν, είναι σημαντικό να αποδεχτούμε την συναισθηματική κατάστασηστην οποία βρισκόμαστε και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε. Αυτό δεν σημαίνει ότι παραιτούμαστε αλλά ότι δίνουμε μία ευκαιρία στον εαυτό μας να διαχειριστεί καλύτερα την κατάσταση.
• Είναι σημαντικό σε μία τέτοια φάση να μην απομονωθούμε αλλά να αναζητήσουμε βοήθεια από ανθρώπους που πιστεύουμε ότι είναι εκεί για εμάς και δείχνουν κατανόηση στον προσωπικό μας αγώνα. Δεν είναι σημάδι αδυναμίας, αντιθέτως θέλει δύναμη να παραδεχτούμε ότι είμαστε ευάλωτοι. Ας μην ξεχνάμε ότι και οι υπόλοιποι άνθρωποι συχνά νιώθουν αμηχανία απέναντί μας και δεν ξέρουν με ποιόν τρόπο να μας προσεγγίσουν.
• Να αποφεύγουμε είτε να δινόμαστε υπερβολικά σε μία προσπάθεια να διεκπεραιώσουμε κάτι, η οποία τελικά θα μας εξαντλήσει γρήγορα, είτε να αποσυρόμαστε ολοκληρωτικά αφήνοντας μας άπραγους. Η σταδιακή προσπάθεια αν και πιο χρονοβόρα, είναι πιο αποτελεσματική.
• Να προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε τις καθημερινές μας ρουτίνες οι οποίες μας προσφέρουν ένα αίσθημα ασφάλειας και «συνέχειας» της φυσιολογικής μας ζωής πριν το τραύμα.
• Να θέτουμε «μικρούς» στόχους που δεν χρειάζονται τεράστια προσπάθεια για να τους επιτύχουμε, ώστε να μην απογοητευόμαστε και νιώθουμε ότι αποτύχαμε να τους εκπληρώσουμε. Να επιβραβεύουμε την κάθε μικρή προσπάθεια, δεν είναι δεδομένο ότι τα καταφέρνουμε!
• Να είμαστε υπομονετικοί, να δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο στον εαυτό μας να βρει τη δύναμη να ανταποκριθεί στη δύσκολη φάση που διανύουμε, χωρίς να έχουμε υπερβολικές προσδοκίες.
• Μπορούμε να καθιερώσουμε χαλαρωτικές ασκήσεις όπως αναπνοές ή να κρατάμε ημερολόγιο αφήνοντας ένα αποτύπωμα της καθημερινότητας και πραγμάτων ή ενεργειών που μας βοήθησαν και αντίστοιχα αυτών που δεν βοήθησαν.

Συμβουλές για φίλους και συγγενείς

Συχνά οι κοντινοί μας άνθρωποι νιώθουν άβολα και δεν ξέρουν πώς να μας προσεγγίσουν όταν έχουμε υποστεί μία τραυματική εμπειρία. Αυτές είναι μερικές συμβουλές ώστε να μπορούν να είναι βοηθητικοί και το σημαντικότερο, να κάνουν επαφή και να είναι ουσιαστικά παρόντες με τους αγαπημένους τους.

• Προσπαθήστε να ακούσετε ουσιαστικά τον άνθρωπο σας χωρίς να κρίνετε, δείχνοντας συμπόνια και κατανόηση σε αυτά που βιώνει. Η ανθρώπινη παρουσία και η αυθεντική διάθεση να βοηθήσουμε είναι αυτά που πραγματικά έχουν σημασία όταν μπορέσουμε να τα επικοινωνήσουμε στους δίπλα μας.
• Αποφύγετε να χρησιμοποιήσετε εκφράσεις όπως «Ξέρω πώς νιώθεις». Στην πραγματικότητα δεν ξέρετε, αφού δεν έχετε βιώσει την ίδια εμπειρία, οπότε μπορεί να ακουστεί αναληθές. Χρησιμοποιήστε εκφράσεις όπως «Πρέπει να είναι πολύ δύσκολο για σένα. Βλέπω ότι είσαι αναστατωμένος/η. Πώς μπορώ να βοηθήσω;»
Περάστε χρόνο με τον κοντινό σας άνθρωπο χωρίς όμως να έχετε προσδοκία απαραιτήτως να σας μιλήσει για την εμπειρία του και τα συναισθήματα του, αν και μπορείτε να τον/την ενθαρρύνετε να ανοιχτεί, σκεφτείτε ότι μπορεί να μην είναι έτοιμος/η ακόμα.
• Μην αναφέρετε ότι είναι τυχεροί που επιβίωσαν από κάποια δύσκολη κατάσταση. Επικεντρωθείτε στα τωρινά τους συναισθήματα τα οποία συχνά είναι ανάμεικτα και δύσκολο να εκφράσουν. Να τους κάνετε να νιώθουν ασφαλείς μαζί σας.

 

 

 

Powered by OrdaSoft!